Jakość – odpowiedzilaność za bezpieczeństwo. O jakości słów kilka.

Definicji jest wiele, wywodów filozoficznych jeszcze więcej. Skupmy się zatem na jednym aspekcie jakości, który jest według mnie fundamentalnym elementem biznesu.

Po co komu jakość?

Najprościej mówiąc „Jakość to odpowiedzialność za bezpieczeństwo i to bezpieczeństwo wielopłaszczyznowe. Mam tutaj na myśli nadrzędne bezpieczeństwo ludzkie, oraz bezpieczeństwo biznesu.

Niezależnie od tego, czy wsiadasz do samolotu, samochodu, czy włączasz urządzenie gospodarstwa domowego, czy też kupujesz artykuły w sklepie internetowym – zawsze chcesz czuć się bezpiecznie. Tym właśnie jest jakość – zapewnieniem bezpieczeństwa. Warto tutaj spojrzeć trochę szerzej, ponieważ możemy mówić o bezpiecznych wyrobach, ale i usługach. Nikt chyba nie chciałby korzystać z aplikacji, która jest pozbawiona zabezpieczeń i dostęp do naszych danych jest łatwy. 

Powyższe przykłady to jakość z perspektywy użytkownika końcowego, konsumenta, który płaci za bezpieczny wyrób, usługę.

 

Nie możemy zapomnieć, że jakość to również bezpieczeństwo dla biznesu. Nie będziesz robił interesów i nie będziesz wiarygodnym kontrahentem, jeżeli twoje problemy jakościowe zakłócą terminowość dostaw. Nie będziesz godnym zaufania partnerem biznesowym – i tutaj dochodzimy do elementu konkurencyjności.

W świecie, gdzie wszyscy chcemy mieć wszystko na najlepszym poziomie, jakość stała się istotnym elementem przewagi konkurencyjnej. Może ktoś powiedzieć, że są to tylko górnolotne sława, ALE tak po prostu jest – koniec, kropka. Weźmy za przykład  restaurację – jeżeli pójdziesz raz i dostaniesz jedzenie, za które nie warto wydać  złotówki – gwarantuję Ci, że nigdy tam nie wrócisz. 

A może jednak ilość?

Chyba odwieczne pytanie, stwierdzenie, a może nawet stereotyp.  Oczywiście w dzisiejszym świecie biznesu da się funkcjonować na poziome ilości, ale tylko krótkoterminowo. Możemy zapomnieć, że taki model wytrwa długo (no chyba że mamy subwencje – ale to już inna historia). Konkluzja jest bardzo prosta. Albo odejdą od nas klienci, albo prędziej czy później zabiją nas koszty i nasz biznes przestanie być rentowny. 

Nigdy nie zrealizujesz ilości bez zachowania akceptowalnego poziomu jakości. 

Powiedzmy sobie szczerze, nie było nie ma i nigdy nie będzie organizacji, która byłaby wolna od błędów i problemów. Jedyna różnica polega na podejściu… Przewagę robią Ci, którzy dbają o bezpieczeństwo – ponieważ ważny jest biznes, ale i ludzie.