SZKOLENIA - wiedza podana w pigułce

Szkolenia…uczestniczyć, czy nie? Czy mają w ogóle sens? Jaka forma szkolenia jest dla mnie odpowiednia? I co wreszcie jest ważne w szkoleniach? Wiele pytań pojawia się, kiedy mówimy o szkoleniach. I dobrze bo w dobie wszechobecnej informacji i wiedzy mamy dostęp niemal natychmiast do tego czego szukamy. Szkolenia to wiedza podana w pigułce, która wzmacnia naszą wiedzę.

Szkolenie, są ważne.

Szkolenia są ważne w naszym życiu zawodowym. Przede wszystkim uczymy się nowych rzeczy, albo poszerzamy i utrwalamy wiedzę w danym temacie. Tak nawet jeżeli uważamy się za ekspertów, warto skorzystać z seminarium, konferencji, czy też przysłowiowego szkolenia. Łapiemy inną perspektywę, oraz możemy dostrzec konkretny temat z innej perspektywy.

Różne punkty widzenia są ważne. Stwierdzenie, że uczymy się całe życie ma w sobie 100% prawdy. Jeżeli zamykamy się na szkolenia, to tak abyśmy odebrali jeden bieg w naszym rozwoju. Szkolenia o czym często się nie mówi pozwalają na tzw. dyskusje off-line nie tyko z prowadzącymi szkolenia, ale rownież z innymi uczestnikami. To jest ten ważny element, o którym niejednokrotnie się zapomina: networking i wymiana doświadczenia.

Czy forma jest ważna?

Szczerze… nie ma to żadnego znaczenie. Mamy dostępne szkolenia stacjonarne, mamy różne formy szkoleń on-line. Mamy również sesje indywidualne (tak to też są szkolenia). Na kanałach YT również mamy masę szkoleń, które są wartościowe. Niejednokrotnie szkolenia darmowe (prowadzone przez pasjonatów) są o wiele bardziej wartościowe, aniżeli drogie szkolenia płatne.

To jakie szkolenie wybrać, zależy tylko i wyłącznie od nas i od naszego upodobania. Jeżeli lubię bezpośredni kontakt z trenerem to oczywiste, że wybiorę szkolenie stacjonarne. Jeżeli natomiast istotna jest dla mnie mobilność i dostęp do szkolenia w każdym momencie z każdego miejsca (z dostępnym internetem) to rzecz jasna wybiorę szkolenie on-line. 

Oczywiście każda forma ma swoje plusy i minusy, ale to co wybierzemy zależy tylko i wyłącznie od nas.


Wartość dodana a nie czas trwania

Kiedy spojrzymy na szkolenia i ich zakres, agendę… no właśnie co tam jest? Co jest ważne w szkoleniu? Z pewnością nie czas trwania. Dawniej szkolenia trwały jeden pełny dzień, dwa dni i tak dalej. Oczywiście są szkolenia, które nadają uprawnienia uczestnikom i trzeba spełnić formalne wymagania, 8 godzin to 8 godzin, aby dostać uprawnienia – tego nie zmienimy.

We wszystkich innych szkoleniach ważne jest coś zupełnie innego, aniżeli czas trwania. WARTOŚĆ DODANA to jest to co jest rdzeniem szkolenia. Nie oszukujmy jeżeli wartość dodana stanowi 1 godzinę to jest to jedna godzina. Kiedy chcemy się czegoś nauczyć to powinniśmy się skupić tylko na tym co chcemy się nauczyć, a nie na wypełniaczach. 

Ważne jest wprowadzenie, to oczywiste, ale bez przesady. Zarys historyczny danej metody, można sobie przeczytać w WIKI, ale nie za to płacimy na szkoleniu np z Mapowania Procesu. Chcemy wiedzieć jak przeprowadzić proces mapowania, a nie kto był jego twórcą, kiedy została metoda opracowana. To jest ważne, ale nie najważniejsze.

Skupienie się na wartości dodanej szkolenia szanujemy czas uczestników i przekazujemy najważniejsze – WIEDZĘ. Szkolenia są formą spotkań i nikt chyba nie lubi spędzać czasu na spotkaniu i rozmawiać bezproduktywnie.

 

Szkolenie to dopiero początek

Szkolenie jest tylko początkiem w budowaniu wiedzy. Wiele ludzi niestety spodziewa się cudów zaraz po szkoleniu. Nie tedy droga! Szkolenie da nam wiedzę, ale praktyka leży już u nas w rękach. To czego nauczyłem się podczas szkolenia muszę wykorzystać i zastosować w praktyce. W przeciwnym razie po co w ogóle uczestniczył w szkoleniu – to strata czasu jak i pieniędzy. Nikt tego nie zrobi za nas. Sami musimy przepracować różne przypadki w oparciu o pozyskaną wiedzę po szkoleniu. 


Nie oszukujmy się, że szkolenie zrobi z nas mistrzów danego tematu. Jest dla nas początkiem, jak i paliwem, którego potrzebujemy. Daje nam możliwość wykorzystania czegoś nowego, ale tylko i wyłącznie w praktyce. Praktyka zaś leży w naszych rękach i zależy tylko i wyłącznie od nas.



Szkolenia od zawsze były bardzo ważnym elementem poszerzania naszych horyzontów wiedzy. Czy forma jest ważna? Raczej nie, to kwestia gustów i upodobań. Najważniejsza jest wartość dodana, a nie otoczka i sztuczne tło. Nie zapominajmy przy tym, że szkolenie nie załatwi za nas wszystkiego, samo w sobie jest początkiem drogi w poszerzaniu wiedzy. To czego nauczymy się podczas szkolenia trzeba zastosować później w praktyce. W przeciwnym razie szkolenia są stratą czasu i pustym „certyfikatem”, za którym nie ma praktyki.

podobne

F4CF57FB-19A2-47F5-9BE9-08EFBDDCF07A

QFD – Zrozumieć klienta

QFD to skuteczna metoda, którą możemy efektywnie wykorzystać pracując z klientem. Kiedy chcemy zrozumieć klienta, ale i samych siebie warto sięgnąć…